جغرافیای معماری و شهرسازی

جغرافیای معماری و شهرسازی

تحقیقات معماری ، نقشه برداری ، شهرسازی نکات علمی پژوهشی ، نقشه خوانی ؛ در این اینجا سعی شده بخشی از توانمندی ها ی تخصصی (هنری ، علوم کاربردی و ...)به گونه ای متفاوت معرفی گردد
جغرافیای معماری و شهرسازی

جغرافیای معماری و شهرسازی

تحقیقات معماری ، نقشه برداری ، شهرسازی نکات علمی پژوهشی ، نقشه خوانی ؛ در این اینجا سعی شده بخشی از توانمندی ها ی تخصصی (هنری ، علوم کاربردی و ...)به گونه ای متفاوت معرفی گردد

پروفیل (Profile)

دلایلی که سبب شد اقدام به تهیه این موضوع گردد, این بود که متاسفانه در خیلی از حوزه های مطالعاتی شاهد آن هستیم که محاسبه پروفیل طولی و محاسبات شیب مربوط به آن از اصول و مبانی آمده در منابع علمی تبعیت نمی کند.

در این درس سعی شده با آشنایی مقدماتی بر موضوعات مرتبط علاوه بر پرداختن به این موضوع مفاهیم همچون منحنی تراز Contour Line و نحوه ترسیم پروفیل طولی در Gis توضیح داده شود. همچنین در این درس روش محاسبه پروفیل طولی با نرم افزار ArcGIS توضیح داده شده است و در نهایت نحوه ترسیم و محاسبه شیب پروفیل طولی  آموزش داده شده است.

 پروفیل
برای نمایش پستی و بلندی زمین در طول یک امتداد مانند مسیر راه یا مسیر یک کانال و امثالهم بر روی نقشه صفحه قائم فرض بر امتداد مورد نظر مرور می دهد ( به عبارت دیگر بر امتداد مورد نظر برشی فرضی به زمین داده می شود )

اگر تصویر نیمرخ این برش را با مقیاس مشخص بر روی صفحه کاغذ رسم نمایند تصویر مزبور که حاوی پستی و بلندی های موجود می باشد به پروفیل موسوم است .

ادامه مطلب ...

«معرفی لایه های موجود در Arc Map »

 1- کار با جداول اطلاعات توصیفی (Table Attribute) و شناخت اجزای آن
مقدمه

 قلب هر سیستم اطالعات جغرافیایی، دادههای آن است که کلیه ویرایشها، تجزیه و تحلیلها و کاربردهای مورد انتظار از یک سیستم اطالعات جغرافیایی بر اساس آنها انجام میگیرد و با توجه به این امر صحت و سقم اطالعات وارد شده نیز حائز اهمیت فوقالعادهای خواهد بود، چرا که با دادههای با دقت باال است که می- توان به نتایج صحیحی نایل شده و خروجی های حاصل از آن را در تصمیم گیری های مدیریتی بکار بست و برای بهبود اوضاع امیدوار بود. هر سامانه ی اطالعات جغرافیایی شامل دو نوع اطالعات مکانی و توصیفی میباشد که اطالعات مکانی شامل عوارض زمینی و اطالعات توصیفی نیز شامل ویژگیهای مربوط به عوارض زمینی همچون طول، عرض، ارتفاع و سایر ویژگیها میباشد که ترکیب این دو اطالعات درون GIS ویژگی بارزی به آن داده است. به هنگام ایجاد الیههای جدید در نرمافزار GIS Arc جداول توصیفی نیز بطور خودکار به همراه الیهها ایجاد میشود که میتوان اطالعات توصیفی عوارض را درون آنها ثبت و ذخیره کرد و در مراحل بعدی آنها را بکار بست. ناگفته نماند که ثبت اطالعات توصیفی در جداول اطالعاتی معموالا بیش از 87 درصد زمان را به خود اختصاص میدهد و نکته اصلی این است که باید نهایت دقت را در هنگام وارد کردن اطالعات به کار بست تا بتوان به نتایج حاصله اطمینان کرد. برای باز کردن جداول توصیفی، بر روی اسم لایه ی مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Table Attribute Open را انتخاب کنید. و همچنین میتوانید کلید Ctrl را پایین نگه داشته و بر روی نام لایه دوبل کلیک کنید تا پنجره اطالعات توصیفی باز شود. زمانی که لایه ی جدیدی را در نرمافزار GIS Arc ایجاد میکنید نرم افزار بصورت پیشفرض جدولی دو ستونه به نامهای FID و Shape ایجاد می کند. ستون FID که از عدد صفر شروع میشود بیانگر شماره ی ردیف بوده و ستون Shape نیز نوع شکل عارضه را که میتواند Point ،Polyline و Polygon باشد، مشخص میکند. این دو فیل به هیچ وجه قابل حذف نیستند. برخی از اجزای تشکیل دهنده ی این پنجره به ترتیب عبارتند از: 9 )Option Table :گزینه هایی برای جستجو، پرسشگری، اضافه کردن Field جدید و گزارش گیری در اختیار کاربران قرار میدهد. 2 ) Tables Related :جداول مرتبط و وصل شده به جدول توصیفی را به نمایش میگذارد. 3 )Attribute by Select :با کلیک بر روی این آیکون پنجره ای به همین نام باز میشود که در این پنجره میتوانید انواع پرسشگری های توصیفی را بر اساس دادههای وارد شده انجام دهید. 4 ) Selection Switch : رکوردهای انتخاب شده را از انتخاب خارج کرده و رکوردهایی که انتخاب نشده اند را انتخاب میکند.

5 )با وارد کردن شماره ردیف میتوان به ردیف مورد نظر رفت (توجه داشته باشید که شماره از صفر شروع میشود بنابراین اگر شماره 25 را تایپ کرده باشید نرم افزار شمارهای پایین تر از آن را خواهد آورد).

6 )records all Show :با انتخاب این آیکون کل ردیفها نمایش مییابد

7 )records Selected Show :با انتخاب این گزینه فقط ردیفهای انتخاب شده نمایش داده میشود.

  ادامه مطلب ...