جغرافیای معماری و شهرسازی

جغرافیای معماری و شهرسازی

تحقیقات معماری ، نقشه برداری ، شهرسازی نکات علمی پژوهشی ، نقشه خوانی ؛ در این اینجا سعی شده بخشی از توانمندی ها ی تخصصی (هنری ، علوم کاربردی و ...)به گونه ای متفاوت معرفی گردد
جغرافیای معماری و شهرسازی

جغرافیای معماری و شهرسازی

تحقیقات معماری ، نقشه برداری ، شهرسازی نکات علمی پژوهشی ، نقشه خوانی ؛ در این اینجا سعی شده بخشی از توانمندی ها ی تخصصی (هنری ، علوم کاربردی و ...)به گونه ای متفاوت معرفی گردد

بالانس نور سفید دوربین Vray


 تنظیمات بالانس نور سفید دوربین Vray

slider__cover_2_2

تنظیمات بالانس نور سفید دوربین برای Vray

حرارت رنگ یکی از ویژگی‌ها نور مرئی است که کاربرد زیادی در نورپردازی، عکاسی، تصویر‌برداری، چاپ، نجوم و دیگر زمینه‌ها دارد. در این مطلب، می‌خواهیم چگونگی تنظیم بالانس نور سفید را برای رندرهای V-Ray مرور کنیم. مثالی که در اینجا استفاده شده، تصویر یک پل کوچک گذرنده از یک رودخانه است.

 

001_color_temperatures_copy

قبل از اینکه 3ds Max را باز کنیم، بهتر است کمی در اینترنت در مورد موضوع‌مان به جستجو بپردازیم. داشتن تصاویر زیاد از یک موضوع به شما اعتماد به‌ نفس می‌دهد و انتخاب مسیر درست را برای انجام کار ساده‌تر می‌کند. به عنوان نمونه، همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، تصاویر زیادی در مورد پل‌های کوچک دریافت شده است.

002_main_idea

مدلسازی

بهتر است ابتدا فضا را مدل کنید. با زمین، بستر رودخانه و … شروع می‌کنیم. سپس مدل‌های اصلی مانند درختان را وارد صحنه می‌کنیم. در این حالت نیازی به جزئیات پلی‌گون بالا نیست و می‌توان از mesh‌های ساده برای پل ، سطح رودخانه و … استفاده کرد. در نتیجه، کم‌کم طرح نهایی صحنه شکل می‌گیرد. سپس نوبت به تنظیم دوربین می‌رسد.

دوربین

به جز یک گزینه مهم، تمام تنظیمات دیگر دوربین شرایطی مطابق حالت پیش‌فرض دارند.

003_camera_settings

در اینجا از گزینه “custom balance” استفاده شده که به ما اجازه می‌دهد که یک سری اصلاحات اضافی برای تصویر خروجی درنظر بگیریم. سپس نوبت به تنظیم V-Ray می‌رسد:

003C_Vray_settings_1_A

003C_Vray_settings_2_A

003C_Vray_settings_3_A

003C_Vray_settings_4_A

قبل از این که رندر را انجام دهید، دقت کنید که حتماً گزینه “Override mtl” را فعال کرده و آن را به 50% grey (رنگ 128و128و128) تغییر داده باشید؛ گزینه‌ای که به صورت grey 128 لیست شده است.

005_Render_setup_Override_mtl

همه به خوبی می‌دانیم که اولین رندر همیشه آن طور که می‌خواهیم نیست؛ یا خیلی روشن و یا خیلی تاریک است. در این حالت ما باید ترکیبی مناسب از روشنایی، دوربین و در برخی مواقع HDRI داشته باشیم. به منظور دست‌یابی بهتر به حرارت رنگی صحنه، از متریال override و color balance استفاده خواهیم کرد.

006_Light_settings

توصیه می‌شود از سه گزینه تنظیم زیر در دوربین برای رسیدن به نورپردازی مناسب استفاده کنید:

  • f-number – این پارامتر میزان بازشدگی دیافراگم دوربین مجازی را کنترل می‌کند. کاهش میزان f-number موجب افزایش سایز دیافراگم می‌شود و در نتیجه با ورود نور بیشتر به لنز، تصویر درخشان‌تر می‌شود. در همین حال، وقتی f-number را زیاد کنیم، تصویر تاریک‌تر می‌شود. همچنین این پارامتر میزان افکت عمق میدان دید را مشخص می‌کند.
  • Shutter speed – این پارامتر مدت زمان نوردهی برای دوربین مجازی را مشخص می‌کند. هر چه این زمان بیشتر باشد ( سرعت شاتر کمتر) تصویر دارای نور بیشتری خواهد بود. برخلاف این حالت، زمانی سرعت شاتر بیشتر باشد، زمان نوردهی کمتر است و تصویر تاریک‌تری خواهیم داشت. این پارامتر، بر افکت motion blur نیز تأثیر خواهد گذاشت.
  • film speed) ISO ) – این پارامتر میزان حساسیت فیلم و در نتیجه درخشندگی تصویر را مشخص می‌کند.

البته Vray-Sun نیز دارای چند تنظیم دیگر برای تغییر درخشندگی و رنگ صحنه است:

  • Turbidity – این پارامتر، مقدار گرد و غبار هوا و تأثیر آن بر رنگ خورشید و آسمان را مشخص می‌کند. هر چه مقدار پارامتر کدورت کمتر باشد، آسمان صاف و آبی و خورشید واضح‌تر به نظر می‌رسد. این در حالی است که مقادیر بالای این پارامتر موجب ایجاد رنگ زرد و نارنجی در آنها می‌شود؛ چیزی که اغلب در شهرهای بزرگ دیده می‌شود.
  • Ozone – این پارامتر رنگ نور آفتاب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بازه‌ی آن بین صفر تا یک است. مقادیر کوچکتر آن موجب رنگ زرد بیشتر در آفتاب می‌شوند، در حالی مقادیر بالای آن موجب آبی‌تر شدن آفتاب می‌شوند.
  • Intensity multiplier – این پارامتر یک تنظیم‌کننده شدت نور برای VRaySun است. از آنجایی که خورشید در حالت عادی یک آبجکت بسیار درخشان است، از این پارامتر می‌توان برای کاهش افکت آن استفاده کرد.
  • Size multiplier – این پارامتر ابعاد قابل‌تشخیص خورشید را مشخص می‌کند. تأثیر این پارامتر بر نحوه ظاهر شدن قرص خورشید در دوربین‌ها و بازتاب‌ها و همین‌طور محو شدگی سایه‌های خورشید است.

وقتی از حالت روشنایی صحنه‌تان راضی بودید، می‌توانید رندرینگ را شروع کنید. اولین رندر را با رنگ سفید خالص و گزینه “custom balance” می‌گیریم. سپس به سراغ ناحیه‌هایی از رندر می‌رویم که به صورت مستقیم از طریق خورشید نورانی یا سایه‌دار نشده‌اند. سپس از یک نقطه با نور ملایم آنها (نه زیاد روشن و نه زیاد تاریک) یک پیکسل برداشت می‌کنیم و آن را  با سفید custom balance جایگزین می‌کنیم.

007_eyedropper

نتیجه

اگر بخواهیم به صورت ساده بگوییم، این عمل موجب گرفتن رنگ آبی (ناشی از آسمان) از صحنه شده و با حذف آن، موجب طبیعی‌تر جلوه‌دادن تصویر نهایی می‌شود.

این روش در صنعت سینما نیز استفاده می‌شود که ابزار معمول برای این کار یک توپ بزرگ خاکستری است. این توپ خاکستری در وسط اتاق قرار داده شده و از آن عکس گرفته می‌شود. از این عکس‌ می‌توان برای تنظیم فضای سه‌بعدی مطابق با تصاویر ضبط شده سینمایی استفاده کرد و یا آن را برای تولید HDRI به کار برد.

gray_sphere_01

gray_sphere_02

gray_sphere_03

در نهایت به تنظیمات سایه رودخانه می‌رسیم. در اینجا برای رودخانه عمق ۳۰۰ سانتی‌متری درنظر گرفته شده است. به خاطر داشته باشید که نتیجه استفاده از پارامترهای fog color و fog multiplier بستگی به عمق رودخانه خواهد داشت.

008_water_material


تعادل رنگ سفید ( وایت بالانس، White Balance)

به کار گیری این روش در زمینه  نماهای بصورت خطی  وپرسپکتیو ها کاربرد فراوان دارد 



ماخذ:



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.