تنظیمات بالانس نور سفید دوربین Vray
تنظیمات بالانس نور سفید دوربین برای Vray
حرارت رنگ یکی از ویژگیها نور مرئی است که کاربرد زیادی در نورپردازی، عکاسی، تصویربرداری، چاپ، نجوم و دیگر زمینهها دارد. در این مطلب، میخواهیم چگونگی تنظیم بالانس نور سفید را برای رندرهای V-Ray مرور کنیم. مثالی که در اینجا استفاده شده، تصویر یک پل کوچک گذرنده از یک رودخانه است.
قبل از اینکه 3ds Max را باز کنیم، بهتر است کمی در اینترنت در مورد موضوعمان به جستجو بپردازیم. داشتن تصاویر زیاد از یک موضوع به شما اعتماد به نفس میدهد و انتخاب مسیر درست را برای انجام کار سادهتر میکند. به عنوان نمونه، همانطور که در تصویر زیر میبینید، تصاویر زیادی در مورد پلهای کوچک دریافت شده است.
مدلسازی
بهتر است ابتدا فضا را مدل کنید. با زمین، بستر رودخانه و … شروع میکنیم. سپس مدلهای اصلی مانند درختان را وارد صحنه میکنیم. در این حالت نیازی به جزئیات پلیگون بالا نیست و میتوان از meshهای ساده برای پل ، سطح رودخانه و … استفاده کرد. در نتیجه، کمکم طرح نهایی صحنه شکل میگیرد. سپس نوبت به تنظیم دوربین میرسد.
دوربین
به جز یک گزینه مهم، تمام تنظیمات دیگر دوربین شرایطی مطابق حالت پیشفرض دارند.
در اینجا از گزینه “custom balance” استفاده شده که به ما اجازه میدهد که یک سری اصلاحات اضافی برای تصویر خروجی درنظر بگیریم. سپس نوبت به تنظیم V-Ray میرسد:
قبل از این که رندر را انجام دهید، دقت کنید که حتماً گزینه “Override mtl” را فعال کرده و آن را به 50% grey (رنگ 128و128و128) تغییر داده باشید؛ گزینهای که به صورت grey 128 لیست شده است.
همه به خوبی میدانیم که اولین رندر همیشه آن طور که میخواهیم نیست؛ یا خیلی روشن و یا خیلی تاریک است. در این حالت ما باید ترکیبی مناسب از روشنایی، دوربین و در برخی مواقع HDRI داشته باشیم. به منظور دستیابی بهتر به حرارت رنگی صحنه، از متریال override و color balance استفاده خواهیم کرد.
توصیه میشود از سه گزینه تنظیم زیر در دوربین برای رسیدن به نورپردازی مناسب استفاده کنید:
البته Vray-Sun نیز دارای چند تنظیم دیگر برای تغییر درخشندگی و رنگ صحنه است:
وقتی از حالت روشنایی صحنهتان راضی بودید، میتوانید رندرینگ را شروع کنید. اولین رندر را با رنگ سفید خالص و گزینه “custom balance” میگیریم. سپس به سراغ ناحیههایی از رندر میرویم که به صورت مستقیم از طریق خورشید نورانی یا سایهدار نشدهاند. سپس از یک نقطه با نور ملایم آنها (نه زیاد روشن و نه زیاد تاریک) یک پیکسل برداشت میکنیم و آن را با سفید custom balance جایگزین میکنیم.
نتیجه
اگر بخواهیم به صورت ساده بگوییم، این عمل موجب گرفتن رنگ آبی (ناشی از آسمان) از صحنه شده و با حذف آن، موجب طبیعیتر جلوهدادن تصویر نهایی میشود.
این روش در صنعت سینما نیز استفاده میشود که ابزار معمول برای این کار یک توپ بزرگ خاکستری است. این توپ خاکستری در وسط اتاق قرار داده شده و از آن عکس گرفته میشود. از این عکس میتوان برای تنظیم فضای سهبعدی مطابق با تصاویر ضبط شده سینمایی استفاده کرد و یا آن را برای تولید HDRI به کار برد.
در نهایت به تنظیمات سایه رودخانه میرسیم. در اینجا برای رودخانه عمق ۳۰۰ سانتیمتری درنظر گرفته شده است. به خاطر داشته باشید که نتیجه استفاده از پارامترهای fog color و fog multiplier بستگی به عمق رودخانه خواهد داشت.
تعادل رنگ سفید ( وایت بالانس، White Balance)
به کار گیری این روش در زمینه نماهای بصورت خطی وپرسپکتیو ها کاربرد فراوان دارد
ماخذ: